سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجمن فلزات و محصولات ریخته گری

فرو آلیاژ چیست؟

    نظر

فرو آلیاژ  ( Ferroalloy ) ، آلیاژ هایی دارای فلز آهن هستند که به طور معمول برای ایجاد تغییر و بهبود خواص فولاد و برخی از دیگر فلزات مورد استفاده واقع می شوند. فرو آلیاژ نیز مانند آمیژان به صورت افزودنی به ماده مذاب فولاد یا دیگر آلیاژ ها اضافه می شود. فرو آلیاژ ها نیز مانند آمیژان های آلومینیوم از ترکیب یک فلز پایه با درصد بالایی از یک یا دو فلز دیگر تولید میشود و کاربرد های بسیار زیادی در صنایع گوناگون مربوط به فلزات دارند.


انواع و خواص فرو آلیاژ ها

1- فرو منگنز ( Ferro manganese )

فرومنگنز، فروآ لیاژی (Ferroalloy ) تشکیل شده از آهن و منگنز است که غالبا با بیش از 75? منگنز تشکیل می شود. این فرو آلیاژ اغلب به خاطر از بین بردن اثرات بد و نامطلوب گوگرد مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین به عنوان یک اکسیژن زدا نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

این فروآلیاژ ویژگی های متالوژی دیگری مثل مقاومت و سختی محصول نهایی را نیز تغییر میدهد و سبب بهبود آن ها نیز می شود. این فروآلیاژ ( Ferro manganese )بر اساس درصد کربن به کار رفته در آن به سه دسته ی کم کربن، متوسط کربن و فرومنگنز پرکربن تقسیم می شود. در فولاد های مورد مصرف صنعت جوشکاری و صنایع با حساسیت بالا از فرو منگنز با درصد متوسط و کم کربن استفاده می شود.

2- فرو سیلیکو منگنز (Ferro-silicon manganese )

فرو سیلیکو منگنز نوع دیگری از فرو آلیاژ ها است که با 60 الی 70 درصد منگنز (manganese ) و 15 الی 20 درصد سیلیکون ( silicon ) به همراه حدود 3 درصد کربن تولید می شود. از این فرو آلیاژ به عنوان یک جایگزین بسیار مناسب در نبود فرو منگنز و فرو سیلیس استفاده میشود.

این فرو آلیاژ دارای خاصیت اکسیژن زدایی برای فولاد میباشد. همچنین از فرو سیلیکو منگنز ( Ferro-silicon manganese ) با درصد بالایی سیلیسیم برای تولید فولاد زنگ نزن استفاده می شود.

3- فروسیلیس (Ferrosilicon )

فرو سیلیس، فرو آلیاژی تشکیل شده از عنصر سیلیسیوم در کنار اهن می باشد. این فرو آلیاژ با حدود 10 الی 90 درصد سیلیس تولید می شود. از فروسیلیس در فرآیند تولید آلیاژ فولاد به منظور بالا بردن استحکام، خنک کننده و بهبود خواص مذاب استفاده می شود.

4- فروکروم(Ferrochrome )

فروکروم یکی از پرکاربردترین فرو آلیاژ های حال حاضر دنیا می باشد که از ترکیب فلز آهن با کروم تشکیل می شود. این فرو آلیاژ به طور متوسط با 50 الی 70 درصد وزنی از عنصر کروم تشکیل می شود. از این فرو آلیاژ بیشتر برای تولید فولاد زنگ نزن استفاده می شود. به طوری که امروزه هشتاد درصد از فروکروم تولید شده در دنیا برای تولید فولاد زنگ نزن استفاده می شود.

به طور متوسط برای تولید فولاد زنگ نزن از 17 الی 20 درصد فروکروم استفاده می شود. فروکروم پر کربن برای تولید فولاد های آلیاژی، فولاد برای درون بلبرینگ ها و همچنینی فولاد برای ساخت ابزار آلات و تجهیزات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. فرو کروک کم کربن نیز برای ساخت فولاد زنگ نزن و فولاد های مقاوم به اسید ها مصرف می شود.

5- فرو تیتانیوم (Ferro-titanium )

فرو تیتانیوم یکی از کاربردی ترین فرو آلیاژها در صنعت تولید فولاد و دیگر صنایع مربوط به فلزات است. عنصر تیتانیوم در دمای بالا از نظر شیمیایی فعال می شود و واکنش پذیری آن افزایش می یابد. تیتانیوم ( titanium ) در دماهای بالا میل زیادی برای ترکیب شدن با گوگرد، کربن، اکسیژن و … پیدا میکند. به همین دلیل از این فروکروم برای جلوگیری از فرآیند اکسیداسیون استفاده میشود.

این فرو آلیاژ کاربرد های دیگری مثل بهبود کیفیت فولاد، تولید فولاد ضد زنگ، نمک زدایی و … دارد.

6- فرو مولیبدن (Ferromolybdenum )

فرو مولیبدن ( Ferromolybdenum )، فرو آلیاژی تشکیل شده از دو عنصر آهن و مولیبدن می باشد. از این فرو آلیاژ هم در تولید فولاد زنگ نزن استفاده می کنند البته این محصل کاربرد های دیگری مثل تولید چدن، تولید ابزار صنعتی و … می شود. اضافه کردن فرومولیبدن به ماده مذاب سبب می شود که خاصیت جوش پذیری در محصول نهایی و استحکام و مقاومت آن بهبود یابد.

خرید انواع  فرو آلیاژ 

شرکت آریامتال یکی از شرکت های معتبر فعال در زمینه خرید و فروش فرو آلیاژ ها می باشد که شما میتوانید برای استعلام از قیمت این محصولات و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت آن ها مراجعه فرمایید. همچنین میتوانید از طریق راه های ارتباطی موجود با کارشناسان این شرکت ارتباط برقرار کنید یا با آن ها تماس بگیرید تا در زمینه خرید فرو آلیاژ، فروش فرو آلیاژ،‌ استعلام از قیمت محصولات گوناگون و … شما را راهنمایی کنند و به سوالات شما پاسخ دهند.