سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجمن فلزات و محصولات ریخته گری

فولاد آلیاژی چیست؟

    نظر

فولاد امروزه به عنوان پر کاربرد ترین آلیاژ در سراسر دنیا شناخته می شود که رد پای حضور آن در اغلب صنایع قابل مشاهده است. آلیاژ فولاد در حال حاضر بی شک در لیست پرکاربرد ترین مواد اولیه ریخته گری قرار می گیرد. زیرا امروزه بسیاری از ماشین آلات، ابزارها، تجهیزات و … صنعتی و غیر صنعتی با کمک آلیاژ فولاد تولید می شوند.

فولاد آلیاژی چیست؟

 

alloy steel  در واقع یک شاخه تقویت شده یا همان بروز شده از فولاد می باشد که علاوه بر عنصر کربن، از عناصر کاربردی دیگری نیز بهره می برد. به عنوان مثال در حال حاضر برای تولید فولاد آلیاژی از عناصری مثل نیکل، تنگستن، وانادیوم و … استفاده می شود.

 عناصر فوق جزو کاربردی ترین عناصر موجود در حوزه تولید فولاد آلیاژی می باشند و میزان استفاده از آن ها در آلیاژ به طور میانگین بین 1 الی 5 درصد می باشد. از دیگر عناصری که می توان از آن ها در فرآیند تولید فولاد آلیاژی استفاده کرد می توان به آلومینیوم، مس، تیتانیوم، روی، سرب و … اشاره نمود.

فولاد پر آلیاژ

فولاد آلیاژی را می توان به دو دسته ی پر آلیاژ و کم آلیاژ تقسیم بندی نمود. فولاد پر آلیاژ به فولادی گفته می شود که درصد وزنی عناصر اضافه شده به آن بیش از 8 درصد باشد. به عبارت بهتر فولاد هایی که حاوی بیش از 8 درصد عناصر فرعی باشند، فولاد پر آلیاژ گفته می شوند.

این فولاد های آلیاژ معمولا دارای مقاومت بسیار بالا و قابل توجهی در برابر خوردگی و سایش می باشند. ویژگی فوق سبب شده است که امروزه شاهد حضور حجم انبوهی از فولاد های آلیاژی در صنایع مختلف باشیم.

فولاد کم آلیاژ

فولاد کم کربن یک نوع دیگر از فولاد های آلیاژی می باشد که درصد وزنی بسیار اندکی از آن، به عناصری مثل نیکل، کروم یا … اختصاص داده شده است. این فولاد های آلیاژی شباهت بسیار قابل توجهی به فولاد های کم کربن دارند و همانند آن ها دارای ساختاری فریتی می باشند.

فولاد های کم آلیاژ را نیز شما می توانید به انواع مختلفی تقسیم بندی نمایید. از مهم ترین فولاد های آلیاژی کم کربن می توان به مواردی مثل فولاد کم آلیاژ پر استحکام، فولاد کم آلیاژ مولیبدن و … اشاره نمود.

کاربرد فولاد آلیاژی

زمانی که فولاد های معمولی نمی توانند عملکرد مناسبی از خود به جای بگذارند، شما می توانید به سراغ فولاد آلیاژی بروید. همانطور که در گذشته، فلز آهن به آلیاژ فولاد جایگزین شد، امروزه نیز فولاد های معمولی در حال جایگزینی با فولاد های آلیاژی می باشند.

فولاد های آلیاژی می توانند در تمام مکان هایی که فولاد های معمولی به کار می روند، استفاده شوند. با این تفاوت که فولاد آلیاژی دارای خواص بهبود یافته ای می باشد و عملکرد بهتری را از خود به نمایش می گذارد. به عبارت بهتر فولاد آلیاژی اکثر کاربرد های فولاد معمولی را با عملکرد و بازدهی بهتر، در اختیار دارد.

قیمت فولادهای آلیاژی

قیمت فولاد آلیاژی همانند قیمت سایر آلیاژ های موجود در بازار وابسته به عوامل مختلفی می باشد که هر یک از آن ها می توانند تاثیر مستقیم و جداگانه ای بر روی قیمت نهایی محصول داشته باشند.

از مهم ترین عوامل موثر بر روی قیمت نهایی فولاد های آلیاژی می توان به مواردی مثل درصد خلوص عناصر به کار رفته در آلیاژ، نوع عنصر اضافه شده به فولاد، میزان عنصر اضافه شده به آلیاژ، درصد کربن موجود در فولاد، کشور محل تولید و برند محصول اشاره نمود.

 موارد جانبی دیگری مثل نوسانات نرخ ارز نیز وجود دارند که می توانند تغییرات چشمگیری بر روی قیمت نهایی فولاد آلیاژی ایجاد نمایند. در انتها لازم به ذکر است که نوسانات نرخ ارز، بیشترین تاثیر ممکن را بر روی محصولات وارداتی خواهد گذاشت.