سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجمن فلزات و محصولات ریخته گری

فروبور

    نظر

تمام فرو آلیاژ های صنعتی دنیا دارای طبقه بندی های مختلفی می باشند. همچنین شیوه و روش طبقه بندی محصولات فوق نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. برای مثال برای طبقه بندی فرو بور باید به سراغ درصد وزنی عنصر بور موجود در محصول بروید. به طور کلی 10 الی 20 درصد وزنی از فرو بور های موجود در بازار را عنصر بور تشکیل می دهد.

علاوه بر مورد فوق شما می توانید فرو آلیاژ نام برده شده را بر اساس سایز و شکل تولید شده تقسیم بندی نمایید. به عنوان مثال فرو بور ها امروزه در ابعاد 10 الی 60 میلیمتری تولید و نام های مختلفی برای آن ها در نظر گرفته می شود.

خواص فروبور

فرو بور دارای شکل کلوخه ای می باشد که ابعاد کلوخه ها با یکدیگر متفاوت می باشند. رنگ این محصول نقره ای مایل به خاکستری بوده و میزان شفافیت آن ها نیز با یکدیگری متفاوت می باشد. فرو بور را می توان در لیست فرو آلیاژ‌های بدون بو قرار داد. دمای ذوب محصول فوق برابر با حدود 1500 درجه سانتی گراد بوده و چگالی آن نیز حدود 3.3 گرم بر سانتی متر مکعب است.

محصول فوق در حالت طبیعی پایدار می باشد و می توان به شکل کاملا معمولی از آن استفاده کرد. اما توصیه می شود این محصول را در معرض رطوبت قرار ندهید. لازم به ذکر است که اگر فرو آلیاژ‌ مد نظر شما طبق استانداردهای اروپایی تولید شده باشد، جزو کالا های خطرناک برای حمل و نقل نیز قرار نمی گیرد.

کاربرد فرو بور در صنعت

کاربرد و موارد مصرف فرو بور

کاربرد اصلی و بیشترین مصرف این فرو آلیاژ ( Ferroalloy) مربوط به صنعت تولید فولاد می شود. اضافه کردن مقدار بسیار اندکی از فرو بور به آلیاژ های مثل فولاد سبب افزایش سختی این آلیاژ ها می شود. فرو بور در واقع به عنوان یک تقویت کننده برای آمیژان ها و فرو آلیاژ ( Ferroalloy) های سخت کننده محسوب میشود.

 فرو بور ( Ferro Boron )را به همراه عناصر سخت کننده ای مثل منگنز، رکوم و … به محصول نهای اضافه میکنند تا قدرت و عملکرد سخت کننده ها افزایش یابد و مقاومت و سختی محصول نهایی نیز بالا برود. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان آلیاژ های گوناگون از فرو بور برای صرفه جویی در هزینه های خود استفاده میکنند.

 بسیاری از عناصری که قابلیت سخت کنندگی دارد از قیمت نسبتا زیادی برخوردار هستند به همین دلیل تولید کنندگان حجم مصرفی این سخت کننده ها را کم کرده و به جای آن از فرو بور ( Ferro Boron )استفاده می کنند. این فروآلیاژ ( Ferroalloy)علاوه بر صنایع مربوط به فلزات در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد.

به عنوان مثال از فرو بور درون ماهواره هی فضایی استفاده میشود زیرا این فرو آلیاژ می تواند خاصیت مقاومت در برابر سایش ماهواره های را به شدت افزایش دهد. در سالیان اخیر از فرو بور در شیشه سازی و صنایع مربوط به شیشه هم استفاده می شود.

از دیگر کاربرد های فرو بور ( Ferro Boron )میتوان به ساخت آهن ربا، تولید میل گرد های کم کربن، بهبود سختی فولاد، ساخت سرامیک و شیشه های فلزی، ساخت ورقه های خودرو و … اشاره کرد. فرو بور در فولاد های ضد زنگ باعث افزایش داکتیل این آلیاژ ها می شود و شکل پذیری این آلیاژ ها را بهبود می بخشد.

https://aria-metal.com/ferroalloys/ferro-alloy/